Na początku lutego, firma PORR złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, po tym jak pod koniec stycznia br. oferta firmy Strabag została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na przebudowę i dostosowanie DK18. Po ponownym zbadaniu to właśnie oferta PORR została wybrana jako najkorzystniejsza. Termin na składanie ewentualnych odwołań mija za tydzień, potem będzie można podpisać umowę z wykonawcą.

a18
Autostrada A5 pod Frankfurtem nad Menem -fot. Żary24 online

Aktualizacja z dn. 25.04.2020: GDDKiA podpisała w piątek, 24 kwietnia 2020 r., umowę na przebudowę i dostosowanie prawie 12 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady z firmą PORR S.A, która zmodernizuje odcinek od granicy polsko-niemieckiej do 2 kilometrów za węzłem Żary Zachód. Wartość inwestycji to ponad 185 mln zł.

↓ Kontynuuj czytanie po reklamie ↓

„Projektuj i buduj”

Przypomnijmy, że wyłonieni wykonawcy mają dostosować DK18 do parametrów autostrady. Pierwszy odcinek to przebudowa obu jezdni (w tym północnej zbudowanej w latach 2004-2006) na odcinku 1,3 km od mostu na Nysie Łużyckiej oraz kolejne 10,5 km jezdni południowej aż do dwóch kilometrów za węzeł Żary Zachód. Drugi odcinek to 22 kilomentry od węzła Żary Zachód do Węzła Iłowa wykona konsorcjum spółek grupy Mirbud.

Południowa jezdnia autostrady A18 od lat wymagała przebudowy. Podjęliśmy to wyzwanie i zapewniliśmy finansowanie realizacji. Wreszcie znikną trudności, z którymi borykają się kierowcy na tej trasie. Zaś do 2025 r. zakończy się budowa całej sieci autostrad w Polsce – podkreśla Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Wśród spółek wyłonionych do dostosowania DK18 do parametrów autostrady A18 jest również konsorcjum spółek grupy Mirbud. Wykona ono kolejny, 22-kilometrowy odcinek, od węzła Żary Zachód do Węzła Iłowa.

Nowe 70 kilometrów A18 powstanie na przełomie 2023 i 2024 roku. Czas przewidziany na prace projektowe i roboty drogowe wraz z uzyskaniem pozwolenia wynosi 36 miesięcy. Do czasu przewidzianego na roboty drogowe nie wlicza się 3 miesięczny okres zimowy – jest on natomiast wliczany do czasu objętego projektowaniem.

Przypomnijmy, że jezdnię północną na całym 70-kilometrowym odcinku przebudowano w pierwszym etapie prac, w latach 2004-2006.

Ogłoszenie przetargu na pozostałe dwa odcinki – od Iłowej do granicy woj. lubuskiego oraz od granicy województwa do węzła Golnice – zostało zaplanowane na II połowę 2020 r. Zakończenie prac przy przebudowie czterech odcinków planowane jest na przełom 2023/24. Prace nad dostosowaniem krajowej 18-tki do parametrów autostrady w ramach etapu II, rozpoczęły się w 1996 r. kiedy to powstała Koncepcja Programowa.

DK18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie i stanowi część korytarza łączącego Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Jezdnię południową, która obecnie jest w fatalnym stanie, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku jako fragment autostrady Berlin-Wrocław.

Reklama: