W nocy z niedzieli na poniedziałek, na autostradzie A2, inspektorzy lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego prowadzili wzmożone kontrole ciężarówek. Ich uwaga skupiła się głównie na rejestrowaniu czasu pracy kierowców. W wyniku działań przeprowadzono czterdzieści kontroli i ujawniono cztery przypadki stosowania niedozwolonych manipulacji. Dwóch kierowców używało kart tachografów należących do innych osób, natomiast dwóch innych korzystało zmanipulowanych tachografów.
W jednym z przypadków tachograf został zmodyfikowany pod kątem oprogramowania, natomiast w drugim zainstalowano urządzenie umożliwiające wyłączenie tachografu w trakcie jazdy. Kierowca mógł sterować tym urządzeniem za pomocą pilota zdalnego sterowania. W obu przypadkach manipulacja polegała na rejestracji fikcyjnych postojów i odpoczynków podczas rzeczywistej jazdy, co skutkowało niewłaściwym rejestrowaniem przejechanych kilometrów.
Autostrada A2: Nocne kontrole ciężarówek wykazały manipulacje
Ciężarówki z zmanipulowanymi tachografami zostały przekierowane do autoryzowanych serwisów, gdzie usunięto urządzenia rejestracyjne i zabezpieczono je jako dowody w sprawie. Inspektorzy zatrzymali prawa jazdy wszystkim czterem kierowcom na okres najbliższych trzech miesięcy i ukarali ich mandatami karnymi. Osoby, które ingerowały w drogomierz pojazdu, zostały przekazane funkcjonariuszom policji w celu dalszych czynności.
Nieuprawnione ingerencje w drogomierz pojazdu są uznawane za przestępstwo, za które grozi kara pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu lat, zgodnie z przepisami Kodeksu Karnego. Ponadto, przewoźnicy i osoby zarządzające transportem w przedsiębiorstwach również będą musieli ponieść konsekwencje finansowe za naruszenia przepisów prawa. Wobec nich zostaną wszczęte postępowania administracyjne na podstawie ustawy o transporcie drogowym.