W nocy z niedzieli na poniedziałek, na autostradzie A2, inspektorzy lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego prowadzili wzmożone kontrole ciężarówek. Ich uwaga skupiła się głównie na rejestrowaniu czasu pracy kierowców. W wyniku działań przeprowadzono czterdzieści kontroli i ujawniono cztery przypadki stosowania niedozwolonych manipulacji. Dwóch kierowców używało kart tachografów należących do innych osób, natomiast dwóch innych korzystało zmanipulowanych tachografów.

kontrole ciężarówek na A2
Nocne kontrole ciężarówek na autostradzie A2 – fot. Gov.pl/GITD

W jednym z przypadków tachograf został zmodyfikowany pod kątem oprogramowania, natomiast w drugim zainstalowano urządzenie umożliwiające wyłączenie tachografu w trakcie jazdy. Kierowca mógł sterować tym urządzeniem za pomocą pilota zdalnego sterowania. W obu przypadkach manipulacja polegała na rejestracji fikcyjnych postojów i odpoczynków podczas rzeczywistej jazdy, co skutkowało niewłaściwym rejestrowaniem przejechanych kilometrów.

↓ Kontynuuj czytanie po reklamie ↓

Autostrada A2: Nocne kontrole ciężarówek wykazały manipulacje

Ciężarówki z zmanipulowanymi tachografami zostały przekierowane do autoryzowanych serwisów, gdzie usunięto urządzenia rejestracyjne i zabezpieczono je jako dowody w sprawie. Inspektorzy zatrzymali prawa jazdy wszystkim czterem kierowcom na okres najbliższych trzech miesięcy i ukarali ich mandatami karnymi. Osoby, które ingerowały w drogomierz pojazdu, zostały przekazane funkcjonariuszom policji w celu dalszych czynności.

Nieuprawnione ingerencje w drogomierz pojazdu są uznawane za przestępstwo, za które grozi kara pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu lat, zgodnie z przepisami Kodeksu Karnego. Ponadto, przewoźnicy i osoby zarządzające transportem w przedsiębiorstwach również będą musieli ponieść konsekwencje finansowe za naruszenia przepisów prawa. Wobec nich zostaną wszczęte postępowania administracyjne na podstawie ustawy o transporcie drogowym.

- REKLAMA -