↓ Kontynuuj czytanie po reklamie ↓

Pracownicy i pracodawcy szykują się na luzowanie obostrzeń. Pierwsi planują wakacje, drudzy liczą na uruchomienie branż i potrzebują rąk do pracy. W efekcie są już pierwsze przypadki zmiany planu urlopów przez pracodawców. Zdaniem prawników jest to możliwe, ale pracodawca musi uzasadnić swoją decyzję i zwrócić poniesione przez pracowników koszty – czytamy w serwisie Prawo.pl.

COVID-19 to niewystarczający powód aby pracodawca zmienił plan urlopów
fot. Pixabay

Plan urlopów to pewien rodzaj umowy między pracodawcą a pracownikami i co do zasady nie powinien ulegać zmianie – podkreśla mec. Tomasz Klemt, radca prawny, właściciel kancelarii prawnej.

↓ Kontynuuj czytanie po reklamie ↓

Przyznaje jednak, że w analogiczny sposób, jak w kodeksie pracy (a zgodnie z art. 167 par. k.p. pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu i ma wtedy obowiązek pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu), w szczególnych sytuacjach pracodawca ma prawo zmienić plan urlopów.

Obecnie luzowanie obostrzeń sprawia, że powołanie się na koronawirusa przestaje być takim szczególnym uzasadnieniem – dodaje ekspert.

Plan urlopów a COVID-19

Według Pawła Korusa, radca prawnego, partnera w kancelarii Sobczyk & Współpracownicy, w kwestiach „covidowych” jest w zasadzie jeden przepis dotyczący urlopu i odnosi się do tzw. infrastruktury krytycznej. – Placówki medyczne mogą być zaliczone do infrastruktury krytycznej – mówi Prawu.pl mec. Korus.

Cytowani przez Prawo.pl eksperci nie mają wątpliwości, że jeśli pracodawca zmieni plan urlopów otwiera pracownikom drogę do dochodzenia zwrotu poniesionych kosztów, np. zwrotu zapłaconego zadatku. – Pracownik musi jednak być w stanie udokumentować poniesione wydatki – podkreśla mec. Tomasz Klemt.

Ustawa w sprawie COVID-19 nie przewiduje odstępstw w tym zakresie od regulacji Kodeksu pracy. Oznacza to, że w przypadku odwołania z urlopu pracodawca musi zwrócić pracownikowi koszty bezpośrednio z tym zawiązane – ocenia Kajetan Bartosiak, radca prawny z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.

- REKLAMA -