Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) przestrzega aby uważać na fałszywe mandaty za wykroczenie drogowe. Ostatnio notowano przypadki wysyłania nieautoryzowanych wezwań do opłacenia mandatu, podszywając się pod system CANARD.

Uwaga na fałszywe mandaty! Jeśli masz zapłacić to raczej nie jest mandat z CANARD. Jak to rozpoznać?
Zdjęcie ilustracyjne – fot. Janitors/Pixabay

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), które jest odpowiedzialne za monitorowanie ruchu drogowego, nie wysyła żadnych wezwań z numerem rachunku bankowego do opłacenia mandatu karnego – przestrzega GITD. Pierwsza korespondencja z CANARD, przesyłana do właściciela lub posiadacza pojazdu, nie stanowi jeszcze mandatu karnego.

↓ Kontynuuj czytanie po reklamie ↓

Po wykryciu naruszenia, CANARD wysyła właścicielowi pojazdu odpowiednie formularze w celu ustalenia stanu faktycznego. W zestawie dokumentów znajduje się także karta informacyjna zawierająca wzór mandatu karnego. Jednakże, samo otrzymanie tej korespondencji nie oznacza przyjęcia mandatu karnego.

Należy pamiętać, że mandat karny jest podstawą do uiszczenia grzywny za popełnione wykroczenie. Każdy mandat karny ma przypisany indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty. Jednakże, mandat karny może być nałożony wyłącznie w przypadku wyrażenia zgody na jego przyjęcie przez sprawcę naruszenia.

Jak rozpoznać fałszywe mandaty?

Warto zwrócić uwagę na pewne wskazówki, które pomogą zidentyfikować fałszywe mandaty:

  • Sprawdź nazwę organu nadawcy. Poprawna nazwa to „Główny Inspektorat Transportu Drogowego”, a nie „Główny Inspektorat Ruchu Drogowego”.
  • Zweryfikuj adres siedziby organu. Pamiętaj, że siedziba CANARD znajduje się pod adresem ul. Przyczółkowa 109A, 02-968 Warszawa.
  • Upewnij się, że adres e-mail nadawcy jest prawidłowy. Oficjalny e-mail CANARD to: canard@gitd.gov.pl.

Jeśli masz wątpliwości co do otrzymanej korespondencji, skontaktuj się bezpośrednio z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Możesz również skorzystać z infolinii pod numerem (22) 220 45 00, czynnej od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 15:00.

W przypadku, gdy stałeś się ofiarą ataku lub doszło do kradzieży danych, niezwłocznie zgłoś sprawę na policję oraz do CERT.PL (CSIRT NASK) i poinformuj swój bank o zaistniałej sytuacji. Wspólnie możemy działać na rzecz zapobiegania oszustwom i ochrony danych osobowych.

- REKLAMA -

Komentarze