Sprzedaż nowych lub używanych przedmiotów w sieci stała się popularna i powszechna. Niestety, nie każdy wie, jak bezpiecznie przeprowadzić taką transakcję i naraża się na ryzyko oszustwa. Mieszkanka powiatu krośnieńskiego, która chciała sprzedać urządzenie do pielęgnacji ciała, straciła prawie 10 tysięcy złotych na portalu aukcyjnym – wystarczył fałszywy link i brak czujności.

Chciała sprzedać i zarobić - kliknęła w fałszywy link i po pieniądzach. Wszystkich!
fot. Lubuska Policja

Oszuści wykorzystują niewiedzę osób, które chcą sprzedać lub kupić coś online. Dlatego zawsze należy zapoznać się z zasadami działania portalu aukcyjnego oraz przestrzegać zasady ograniczonego zaufania. Nie należy podejmować pochopnych decyzji i wykonywać poleceń innych użytkowników, szczególnie dotyczących płatności.

↓ Kontynuuj czytanie po reklamie ↓

Krosno Odrzańskie: Chciała sprzedać i zarobić – kliknęła w fałszywy link i po pieniądzach. Wszystkich!

O tym jak jest to ważne, przekonała się mieszkanka powiatu krośnieńskiego, która zamiast zyskać straciła znaczną ilość pieniędzy. Jak poinformowała Policja, kobieta wystawiła na jednym z portali aukcyjnych urządzenie do pielęgnacji ciała. Na jej ofertę odpowiedziała osoba zainteresowana kupnem, która poprzez komunikator poprosiła o przesłanie adresu email, w celu potwierdzenia zakupionej rzeczy. Kobieta nic nie podejrzewając wysłała go, po czym otrzymała na skrzynkę wiadomość z portalu aukcyjnego, że jej przedmiot został sprzedany i musi kliknąć w link, żeby potwierdzić transakcję.

Niczego nie świadoma kobieta po kliknięciu w fałszywy link potwierdzający, została przekierowana na stronę swojego banku. Następnie otrzymała SMS, którym zatwierdziła transakcję, a po nim kolejne trzy, które również zatwierdziła myśląc, że wcześniejsze były błędne. W pewnym momencie otrzymała z banku wiadomość, że jej aplikacja płatności mobilnej została odinstalowana. Gdy pojechała do banku dowiedziała się, że została oszukana i ktoś wypłacił z jej konta blisko 10 tysięcy złotych.

Jak uniknąć oszustw podczas sprzedaży online?

Czujność powinno wzbudzać wiele sytuacji. Należy zwrócić uwagę na szybką odpowiedź przesłaną przez komunikator, sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowę do skorzystania z proponowanej formy rozliczenia. Oszuści często oferują pomoc w przeprowadzeniu transakcji lub proponują zorganizowanie i pokrycie kosztów dostawy. Inne niebezpieczne sygnały to przesłanie linka z informacją, że po kliknięciu będzie możliwość odebrania od kupującego pieniędzy za wystawiony towar, ponaglające pytania dotyczące wykonanych czynności lub odbioru pieniędzy oraz prośby o dane osobowe i z karty płatniczej.

Warto pamiętać o tym, czego nigdy nie należy robić. Nie wolno podawać danych z kart płatniczych lub danych logowania do banku. Nie należy także klikać w linki – fałszywy link możemy otrzymać przez SMS, komunikator lub pocztę elektroniczną. W ten sposób można zostać oszukanym i stracić pieniądze z konta. Jeśli masz wątpliwości czy transakcja jest bezpieczna warto zapytać o opinię kogoś bardziej doświadczonego w tym temacie – tak dla pewności.

- REKLAMA -