7 lubuskich projektów zostało zakwalifikowanych do drugiego etapu programu Kolej Plus. Zakłada on przywrócenie połączeń do miast, które nie mają dostępu do kolei. Chodzi przede wszystkim o dostęp do kolei o usprawnienie siatki transportowej między miejscowościami liczącymi powyżej 10 tys. a miastami wojewódzkimi.
8 wniosków do programu Kolej Plus
– Kolej ma duże znaczenie dla funkcjonowania całości transportu publicznego w województwie lubuskim. Robimy wszystko, żeby walczyć z wykluczeniem transprotowym. Chcemy, aby Lubuszanie bez względu na miejsce zamieszkania, byli w stanie swobodnie się przemieszczać – mówi członek zarządu Marcin Jabłoński.
W I etapie programu Kolej Plus zbierano wnioski dotyczące przywrócenia konkretnych połączeń kolejowych. Następnie dokumenty poddane weryfikacji, czego efektem jest przyjęcie 79 spośród 96 zgłoszeń, spełniających kryteria. Na tej liście znalazło się 7 z 8 lubuskich propozycji.
- linia nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód
- linia nr 364 na odcinku Międzyrzecz –Wierzbno (Międzychód)
- linia kolejowa nr 358 Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie – Gubin – granica państwa
- linia kolejowa nr 364 na odcinku Międzyrzecz – Sulęcin – Rzepin
- linia nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków
- linia nr 415 na odcinku Gorzów Wlkp. – Myślibórz
- linia nr 14 na odcinku Szprotawa – Żagań wraz z odbudową peronów
Mowa tu o remoncie, odbudowie lub rewitalizacji. Dzięki temu mniejsze lubuskie miasta odzyskają dostęp do kolei i połączenia z miastami wojewódzkimi. W oczach komisji uznania nie znalazła jedynie rewitalizacja linii nr 426 na odcinku Strzelce Krajeńskie – Strzelce Krajeńskie Wschód wraz z odbudową infrastruktury peronowej.
II etap programu Kolej Plus
W drugim etapie programu Kolej Plus dużą rolę odgrywają samorządy. Muszą w ciągu 12 miesięcy m.in. opracować wstępne studium planistyczno-prognostyczne. Będzie się to odbywać na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych. Samorządowcy są zobowiązani również do zebrania np. wniosków z konsultacji społecznych. Ponadto przystąpienie do programu Kolej Plus wymaga deklaracji odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat oraz współfinansowania inwestycji w przynajmniej 15 proc.
Czas realizacji inwestycji
Według założeń program Kolej Plus ma być zrealizowany do 2028 r. i w prostej linii przełożyć się na większy dostęp do kolei dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Chodzi także o zwiększenie atrakcyjności polskich regionów. Na realizację programu w państwowym budżecie zarezerwowano 6,6 mld zł.