↓ Kontynuuj czytanie po reklamie ↓

Jak czytamy w drugiej części raportu „Kompas Polityczny” opracowanej przez PSMM Monitoring & More: Marek Ast – szef sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka – był najczęściej wzmiankowanym w mediach posłem z woj. lubuskiego, a publikacje zawierające jego nazwisko dotarły do największej liczby osób. Miało to związek m.in. z pełnioną przez niego funkcją oraz kontrowersjami w relacjach Polski z Unią Europejską w kontekście polskiego wymiaru sprawiedliwości.

Marek Ast / Łukasz Mejza
Marek Ast i Łukasz Mejza – fot. Archiwum/LUW/Materiały prasowe

Druga część raportu „Kompas Polityczny” zawiera analizę medialności posłów i posłanek z województw: lubuskiego, dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego. W tej części badania wzięto pod uwagę 113 nazwisk polityków, z czego 12 z województwa lubuskiego.

↓ Kontynuuj czytanie po reklamie ↓
Wykres 1. Liczba i dotarcie informacji na temat posłanek i posłów z woj. lubuskiego, 1.05.22-30.04.23 - PSMM Monitoring & More
Wykres 1. Liczba i dotarcie informacji na temat posłanek i posłów z woj. lubuskiego, 1.05.22-30.04.23 – PSMM Monitoring & More

Wspomniany Marek Ast uznawany jest za jedną z kluczowych postaci wpływających na zmiany w Trybunale Konstytucyjnym. Aspekt ten, a także pełniona przez niego funkcja, spowodowały zainteresowanie mediów i wzmożoną obecność posła w takich stacjach jak: Polskie Radio 24, Radio TOK FM, TVN 24, TVP INFO, Polsat News czy Radio Maryja. W porównaniu do konkurencyjnych polityków, poseł preferuje wystąpienia radiowe, które stanowią aż 19% jego ogólnego udziału w mediach. W maju 2022 roku, kiedy odnotowano największą liczbę publikacji na temat Marka Asta, wypowiadał się on m.in. na temat praworządności, ustawy o Sądzie Najwyższym, prac nad ustawą o Kodeksie Wyborczym oraz wyboru Adama Glapińskiego na kolejną kadencję szefa NBP.


Wykres 2. Najaktywniejsze media w kontekście posłanek i posłów z woj. lubuskiego, 1.05.22 – 30.04.23 - PSMM Monitoring & More
Wykres 2. Najaktywniejsze media w kontekście posłanek i posłów z woj. lubuskiego, 1.05.22 – 30.04.23 – PSMM Monitoring & More

Drugi w rankingu – Łukasz Mejza – nadal kojarzony jest z serią afer, które wpływają niekorzystnie na jego medialny wizerunek. W badanym okresie dużo uwagi poświęcono posłowi w kontekście stanowisk w spółkach skarbu państwa dla jego asystentów, zwłaszcza w kwietniu 2023 roku. W sprawę interweniował Jacek Sasin, który jednocześnie bronił polityka. Drugim głośnym tematem, w kontekście którego pojawiało się nazwisko posła, były oskarżenia o „naciąganie rodziców chorych dzieci”. Łukasz Mejza często pojawiał się na antenie TVP Info. Dużo uwagi poświęcono mu również na stronach takich jak: wiadomosci.wp.pl, wiadomosci.onet.pl, natemat.pl, wprost.pl, wyborcza.pl, rp.pl czy TVN 24.

Na trzecim miejscu w województwie lubuskim uplasowała się posłanka Krystyna Sibińska, jednak media interesowały się nie tyle działalnością posłanki, co faktem, że zlekceważyła zgłoszenie osoby poszkodowanej w sprawie „pracy za seks” w gorzowskim WORD. W publikacjach na ten temat dziennikarze podejmowali również inne kwestie, które obciążały wizerunek posłanki. Były to m.in.: afera „martwych dusz”, czy posada dla córki bez przeprowadzenia konkursu.

Jak zaznacza w swoim komentarzu do raportu Bartosz Czupryk, specjalista ds. wizerunku i marketingu politycznego: – Medialność polityka a w zasadzie poziom jego rozpoznawalności jest elementem niezbędnym do zawierania trwałych relacji z wyborcami i gwarancją kadencyjności parlamentarzysty. Oczywiście wskazana przeze mnie rozpoznawalność to ta w pozytywnym kontekście – zjednywania sobie ludzi (…). Polityk, który to rozumie, odnosi trwały sukces. Jednak jak wynika z badania popularność można zyskać również przez niefortunne wypowiedzi, czasem rażące i nieprzemyślane (…). To co kontrowersyjne szybko staje się medialne. Jednak to co medialne nie zawsze korzystnie wpływa na pozytywny wizerunek o czym nie tylko przekonał się pan Dworczyk, ale także poseł Ast za działania w Trybunale Konstytucyjnym czy Krystyna Sibińska za brak empatii wobec ofiary seksualnej.”

W mediach społecznościowych trend jest nieco odwrócony. W czołówce znajdziemy wspomnianego wcześniej Łukasza Mejzę, jednak tu do głosu dochodzą także inni posłowie oraz posłanki z regionu – Krystian Kamiński oraz Anita Kucharska-Dziedzic.

Zdaniem Natalii Maćkowiak, starszej analityczki w PSMM Monitoring & More: – Sytuacja w województwie lubuskim doskonale ilustruje, jak kryzysy wizerunkowe potrafią popychać maszynę medialną do działania. Trzy najbardziej aktywne postacie polityków w mediach jawią się w kontekście kontrowersji, trudnych tematów i afer, w które się uwikłali. Analiza dla woj. lubuskiego wykazała, że polityczna konkurencja PiS śpi głębokim snem. Koalicja Obywatelska, Lewica i Konfederacja są praktycznie niewidoczne w zestawieniach. Warto jednak zwrócić uwagę na posłów niezrzeszonych, którzy dążą do stania się przeciwwagą dla pozostałych.

Obie części raportu „Kompas Polityczny”, wraz z komentarzami ekspertów, dostępne są na stronach PSMM Monitoring & More.

- REKLAMA -