Na 2023 rok przewidziano zakończenie przebudowy mostu drogowego w przygranicznym Kostrzynie. W miejsce starego obiektu powstanie nowy most w Kostrzynie nad Odrą o długości 300 metrów z lepszymi parametrami nośnymi. Pod wyższą konstrukcją będą mogły przepływać barki i lodołamacze o dużych gabarytach. Jest to jedno z zadań Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej mieszkańców dorzecza Odry i dorzecza górnej Wisły, realizowanego przez Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie przy wsparciu Inżyniera Sweco Polska Sp. z o.o. Inwestycja w Kostrzynie powstaje w partnerstwie z GDDKiA. 

Nowy most w Kostrzynie nad Odrą coraz bliżej. Kiedy nim pojedziemy?
Tak powstaje nowy most w Kostrzynie nad Odrą. Materiały prasowe -fot. RZGW Szczecin/PGW Wody Polskie

Tak potężna inwestycja nie może odbywać się bez odpowiednich przygotowań. Jednym z ważnych elementów organizacji prac jest zapewnienie ciągłości ruchu drogowego. Do tego potrzebny jest most tymczasowy. Zdajemy sobie sprawę jak istotna jest to dla mieszkańców inwestycja, ale jednocześnie nie wyobrażamy sobie, by prowadzenie prac miało radykalnie zablokować mieszkańcom komunikację w mieście. Stąd prace idą bardzo dynamicznie i nie pozwalamy sobie na komplikacje i opóźnienia – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Zobacz:   Akcja sadzenia drzew i warsztaty z tworzenia kokedamy w Zielonej Górze

Nowy most w Kostrzynie nad Odrą. Na jakim etapie są prace?

W tej chwili Główny Wykonawca Warbud S.A. przeprowadza prace przygotowawcze, które pozwolą na jego wybudowanie. Ponadto trwa przebudowa powiązanej z układem drogowym sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej na prawym brzegu Warty. Wcześniej uzyskano zgody geotechniczne i przygotowano platformę roboczą do montażu konstrukcji nośnej mostu tymczasowego. Kolejnym etapem prac będzie wybudowanie nowoczesnego mostu drogowego. 

Docelowo będzie on łączył ideę konstrukcji podwieszanej i belkowej sprężonej. Oznacza to, że część kabli sprężających prowadzona będzie nad podporami, które wykonane będą w formie niskich pylonów tzw. dewiatorów. Cięgna sprężające zakotwione w belce pomostu będą biegły pod małym kątem i przechodziły przez niewysoki pylon. Takie nowoczesne rozwiązanie nie tylko skróci czas budowy, ale również zminimalizuje problemy technologiczne – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Zobacz:   Akcja sadzenia drzew i warsztaty z tworzenia kokedamy w Zielonej Górze

Całkowity koszt inwestycji w Kostrzynie nad Odrą szacuje się na ponad 101 milionów złotych brutto. Inwestycję współnie finansują Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) i Bank Rozwoju Rady Europy, część środków pochodzi również z budżetu państwa.

Co o tym sądzisz? Zostaw komentarz