Zachodnia obwodnica Zielonej Góry może otrzymać dofinansowanie ze środków unijnych. Rząd planuje dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 większej części projektu, pod warunkiem dołożenia przez Zarząd Województwa Lubuskiego pozostałych środków z programu regionalnego. Szacowany koszt inwestycji to 110 mln zł.
– Planujemy sfinansować z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) większą część budowy zachodniej obwodnicy Zielonej Góry pod warunkiem, że Marszałek Województwa Lubuskiego sfinansuje mniejszy odcinek tej obwodnicy w ramach programu regionalnego. Środki z FENIKS będą dodatkową pulą funduszy, komplementarną do przyznanych wcześniej województwu lubuskiemu pieniędzy na program regionalny” – zapowiedział wczoraj w Zielonej Górze wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.
Konferencja ministra Budy szybko doczekała się komentarza ze strony Urzędu Marszałkowskiego, który od kilku tygodni dosyć głośno artykułuje swoje pretensje związane z faktem przyznania naszemu województwu środków znacznie mniejszych niż wynikałoby to z obiektywnych przesłanek i kryteriów, jakie powinny być zastosowane, twierdząc, że Lubuskie straciło ponad 100 mln euro.
– Warto zauważyć pewną zmianę podejścia i nastawienia jeśli chodzi o sposób, w jaki wymienione osoby promują realizację tego przedsięwzięcia. Przypomnę, że pierwotnie oczekiwano, że ten projekt zostanie w stu procentach sfinansowany ze środków województwa – regionalnego programu operacyjnego – nowego budżetu Unii Europejskiej. Teraz pan minister pokazał, że jest gotów i ma takie możliwości, żeby z pierwotnie planowanych 100 mln zł sfinansować z pieniędzy rządowych 63 mln zł. To jednocześnie pokazuje, jak wielkie możliwości pozostają w gestii wiceministra Budy, zwłaszcza w kontekście pewnego sporu, w którym wciąż trwamy, dotyczącego wysokości środków dla Lubuskiego na przyszłą perspektywę budżetową. – skomentowała marszałek Elżbieta Anna Polak.
– Wartym podkreślenia jest też pewnego rodzaju szantaż, jakiego użył dziś pan wiceminister Buda, który stwierdził, że jeżeli nie zgodzimy się na jego warunki, to nie podpisze umowy związanej z kolejnym okresem programowania dla Województwa Lubuskiego. To są dość niespotykane metody traktowania samorządu województwa. Wierzę, że to były emocje związane z ogłaszaniem pomysłu, który wydawał się na ten moment atrakcyjny. – czytamy w komentarzu przesłanym przez Urząd Marszałkowski.
Zachodnia obwodnica Zielonej Góry składać się będzie z dwóch odcinków oraz łączącego je ronda:
- obwodnicy Czerwieńska i Płotów oraz wiaduktu nad linią kolejową zarządzaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
- obwodnicy Przylepu
- ronda u zbiegu drogi wojewódzkiej nr 280 i projektowanej drogi
– Zachodnia obwodnica Zielonej Góry usprawni komunikację. Nowa droga może stać się magnesem na inwestorów. Co ważne obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto, poprawiając tym samym bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców. Z pewnością przyczyni się też do poprawy jakości powietrza w mieście – mówił w czwartek, 2 września, wiceminister Waldemar Buda.
Projektowana droga na odcinku obwodnica Czerwieńska i Płotów, będzie bezpośrednio połączona z budowanym mostem w Pomorsku, dofinansowanym w ramach rządowego programu Mosty dla Regionów.