Podpisano umowę na przebudowę oraz dostosowanie ostatniego odcinka drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady A18. Omawiany odcinek przebiega od granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice.

Autostrada A18 będzie gotowa za 2 lata. Podpisano umowę na przebudowę ostatniego odcinka słynnej Patatajki
fot. GDDKiA

Do realizacji kierujemy dziś ostatni odcinek trasy, która już w 2023 r. zyska miano pełnoprawnej autostrady A18. Obecnie kierowcy korzystający z północnej nitki tej drogi jadą komfortowo, zaś ci poruszający się po nitce południowej muszą znosić niedogodności związane z jej fatalnym stanem. Modernizacja tej trasy była konieczna, teraz wykonawcy mogą już przystępować do prac w terenie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

↓ Kontynuuj czytanie po reklamie ↓

Wojewoda lubuski Władysław Dajczak zaznaczył, że to bardzo dobra informacja dla mieszkańców regionu, zwłaszcza dla samorządowców, przedsiębiorców, czy pracodawców z południowej części województwa lubuskiego.

Temat drogi A18 był podnoszony od wielu lat i cieszę się, że tę inwestycję udało się doprowadzić do realizacji tak szybko, i że w roku 2023 ma zostać zrealizowana. To kolejny przykład na to ile udało się zrobić w obszarze infrastruktury drogowej w przeciągu ostatnich lat. Do samorządów z lubuskiego trafiło w tym czasie ponad 400 mln zł. Dla porównania, w przeciągu 4 lat naszych poprzedników, było to jedynie 138 mln zł – podkreślał wojewoda lubuski.

Wykonawca będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenie. Głównym zadaniem wykonawcy jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. 

– Prace będą polegać głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana i położona będzie nowa nawierzchnia betonowa, a jezdnia zostanie poszerzona do 11 m. W obrębie węzła Luboszów powstanie nowe skrzyżowanie z drogą powiatową, a węzeł Golnice zostanie przebudowany i dostosowany do infrastruktury autostrady. Zbudowane zostaną pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe. – tłumaczy GDDKiA.

Najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym złożyło konsorcjum firm Kobylarnia (lider), Mirbud i Budpol (partnerzy). Umowa o wartości 258,7 mln zł obejmuje odcinek o długości 21 km, od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice.

Jak powstaje autostrada A18

Aby zapewnić komfort podróżującym kierowcom autostrada A18 została podzielona na cztery odcinki realizacyjne. W realizacji są już dwa z nich. Prace budowlane trwają już na odcinku od granicy państwa do blisko 4 km przed węzłem Iłowa. Na pozostałe dwa odcinki, aż do węzła Golnice podpisano już umowy z wykonawcami. Autostrada A18 ma być gotowa w 2023 roku.

- REKLAMA -